22.2.12

Masjid Al-Hussein/Masjid Terapung Yang terletak Di Kuala Perlis..

Assalamualaikum semua.....alhamdulilah masih diberi kesempatan untuk update blog pada malam ni....
so,sebelum aku tido,aku nk ceritakan sedikit tentang Masjid Al-Hussein atau dikenali Masjid Terapung.

Masjid Al-Hussain dibina terapung di tepi pantai Kuala Perlis. Ia merupakan hasil sumbangan seorang ahli perniagaan, Tan Sri Mohd. Ariffin Yusuf dan dibuka 8 Ogos lalu. Masjid itu mengambil masa selama empat tahun untuk disiapkan dengan kos kira-kira RM12 juta. Sebahagian daripada binaannya menganjur ke laut Selat Melaka. 

Masjid yang menjadi ikon baru Kuala Perlis itu diilhamkan Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Syed Sirajuddin Jamalulail dan direalisasikan oleh jutawan Ariffin. Abang kepada Ariffin, Datuk Dr. Mohd. Hussain meninggal dunia pada tahun 1999 sebelum sempat dia menunaikan hajat untuk membina sebuah masjid. Oleh kerana itulah selepas siap dibina, masjid itu dinamakan sempena nama abangnya itu.

Sebuah wakaf didirikan di dataran masjid. Tetamu juga boleh berehat di sepanjang tembok sambil menghadap ke laut. Tiga batang pokok kurma yang didatangkan khas dari Tanah Arab menyuntik elemen Asia Barat di laman masjid. Seperti kebanyakan masjid lain, ciri luaran utama Masjid Al-Hussain ialah kubahnya. Ia berwarna kuning keemasan beserta motif biru yang sinonim dengan warna rasmi negeri Perlis. Kubah tersebut diperbuat daripada dua lapisan aluminium dan diselaputi dengan lapisan polyvinvyl double fluoride (PVDF) yang diimport dari Jepun.

Masjid terapung tersebut memiliki menara puncak berkembar berbentuk heksagon atau segi enam pertama di dunia. Seni bina tersebut adalah simbolik bahawa semua manusia berasal daripada Adam dan Hawa. 

Lampu tersebut menandakan masuk waktu solat. Ia bagi kemudahan nelayan atau mereka yang sedang berada di tengah laut. Lampu biru menandakan waktu solat Subuh dan Maghrib manakala hijau adalah Isyak. Menara itu boleh dilihat dari jarak 10 kilometer. 

Untuk pengetahuan korang,masjid ni berdekatan dengan Jeti Kuala Perlis iaitu jeti ke Pulau Langkawi....memang dekat sangat....tak silap aku dalam 80 meter je kot......

Untuk pengetahuan korang,masjid ni aku suk sgta....alhamdulilah,aku solat berjemaah waktu maghrib dan isyak di masjid ni.....kadang,bila ada kuliah-kuliah agama,aku dtg mendengar kuliah agama....hehe....

Kalau korang nk tau,kalau korang dtg msjd ni,msti korang rasa cm syg nk tinggalkn masjid ni...mesti korang nk tau nape kn? ni bg pndapat aku la.....bila aku slt berjemaah di masjid ni,hati aku sgt tenang.....kerana masjid ni dikelilingi alam semulajadi ciptaan Yang Maha Esa....

Time hujung minggu,aku akn dtg solat berjemaah kt sini....korang nk tau x,aku paling suka suasana masjid ni waktu petang.....hehe...cuba korang bayangkan....jeng3...hahaha....bila korang duk dalam masjid waktu petang,cahaya matahari akan menyuluh ke dalam masjid....lepas tue,korang akan nampak ombak laut yg sungguh indah....bila korang duk dalam masjid gak,korang akan nampak pulau2 kecil yg berdekatan masjid...subhanallah..sungguh indah....kadang2 bila aku habis solat,aku akan merehatkan minda aku berada dekat balkoni masjid smbil tgk laut....yg ALLAH....sgt indah kengkawan....kadang-kadang aku rasa cam nk menangis melihat ciptaan Yang Esa yg sungguh indah.....

caya la ckp aku,kalau korang datang kt sini sekali,mesti korang nk dtg lg dan sedih nk tinggalkan masjid ni......

k la...cukup la untuk malam ni aku cerita entri tentang masjid ni....sbb aku nk tdo dh...hehe....esk aku nk bgn awal pagi dan nk sama2 solat fardhu subuh berjemaah di masjid tue....inshaALLAH kalau umur masih panjang esk....

k la kengkawan.....jgn lupa tau,sebelum tido,amalkan surah al-mulk...selamat malam kengkawan....hehe....assalamualaikum.....


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment